به سرگرمی
تبلیغ متنی

تبلیغ لینک متنی شما

تبلیغ لینک متنی شما

تبلیغ لینک متنی شما

تبلیغ لینک متنی شما

تبلیغ لینک متنی شما

تبلیغ لینک متنی شما

  • خانواده
  • سلامت
  • بازی ریاضی
  • اموزش اشپزی
  • اخبار
  • پیامک عاشقانه
  • موفقیت در شب امتحان در یک نگاه

    مجموعه : بازی ریاضی

     

    به سرگرمی : درس خواندن در شب امتحان و گرفتن نمره لازم در روز موعود خواسته هر دانش آموز و دانشجویی هست. چطور درس خواندن در این شب ها بسیار مهم هست. در این مقاله مهارت ‌های مدیریت زمان و نکته ‌های طلایی چگونه مطالعه کردن در شب امتحان را فرا خواهید گرفت.

     

    آیا درس ‌هایتان را تلنبار کرده و برای شب امتحان نگه داشته ‌اید؟ آیا نگران نمره درسی ‌تان هستید؟ آیا فکر می‌ کنید فرصت مطالعه ندارید؟نگران نباشید در این مقاله مهارت ‌های مدیریت زمان و نکته‌ های طلایی چگونه مطالعه کردن در شب امتحان را فرا خواهید گرفت.

     

    نکته هایی طلایی برای شب امتحاننخستین گام
    اگر جزو دانش ‌آموزانی هستید که شب گذشته ازامتحان درس می‌ خوانید بهتر هست به ساعات فکر کنید نه به دقایق. فکر کنید چه مطالبی را می ‌توانید در زمان کوتاه یاد بگیرید.

     

    گذشته از این که مطالعه را شروع کنید به موارد زیر دقت کنید :
    _ مواد مغذی برای تقویت ذهن مصرف کنید
    قطعاً مواد مغذی شامل پفک، چیپس و پاپکورن نمی‌شود. تخم‌مرغ و چند تکه شکلات تلخ در وعده شام بسیار مؤثر هست. شکلات تلخ کارایی مغز را افزایش می ‌دهد.

     

    _ اگر احساس خستگی می ‌کنید، دوش آب سرد بگیرید
    دوش آب سرد به احساس تازگی و طراوت و بیدار ماندن کمک می‌کند. خوردن یک دسر سبک مثل سیب کارایی را چند برابر افزایش می‌ دهد و استرس امتحان را دور می‌کند. غذا های سنگین نخورید، این غذاها باعث احساس خواب ‌آلودگی می ‌شوند. درحالی که این چیزی هست که قصد دارید از آن جلوگیری کنید. اگر در طول مطالعه آدامس بجوید، حواستان پرت شده و نمی ‌توانید چیزی را که مطالعه کردید، به دلیل بیاورید.

     

    _ تغذیه سالم گذشته از مطالعه باعث می ‌شود احساس گرسنگی نکرده و برای خوردن تنقلات وسوسه نشوید
    مطالعه را با یک نوشیدنی یا آبمیوه خنک شروع و احساس کنید سر جلسه امتحان نشسته ‌اید پس جدی باشید. در این حالت هیچ بهانه ‌ای ندارید که از جا بلند شوید.

     

    -همۀ لوازم مورد نیاز را که برای آزمون نیاز دارید در کنار دست ‌تان قرار دهید.
    جزوات، کتاب ‌های درسی، سوالات آزمون‌ های قبلی، یادداشت‌ ها و… را روی میز کار بگذارید.

     

    ساعت را برای ۴۵ دقیقه تنظیم کنید، در بازه‌ های زمانی ۴۵ دقیقه مطالعه کنید و ۵ دقیقه بعد از این مدت استراحت کوتاهی کرده و دوباره مطالعه را ادامه دهید. چنانچه بخواهید برای ساعات نامحدود مطالعه کنید، مغز بیش از حد خسته شده و مجبور می ‌شوید برای حفظ تمرکز زمان طولانی ‌تری را صرف کنید.

     

    بهتر هست اهداف ‌تان را با پاداش‌ های کوچک « زنگ تفریح » دنبال کنید در این حالت می توانید تا زمانی که لازم هست به مطالعه ادامه دهید فقط کافی هست زمان ‌سنج را برای ۴۵ دقیقه تنظیم کنید.

     

    _ راهنمای درسی و مواد امتحانی را دنبال کنید؛

    به یادداشت ‌ها، جزوات، کتاب ‌ها و آزمون‌ های قبلی که احتمال می ‌دهید درامتحان مورد دقت باشد، مراجعه کنید. معلم‌ ها سوال ‌ها را از درس ‌هایی که در کلاس ارائه شده، طرح می ‌کنند بنابر این یادداشت ‌ها و جزوات منابع با ارزشی به شمار می ‌روند. یادداشت ‌ها را هرگز برای مطالعه در شب گذشته از آزمون فراموش نکنید.

     

    به سوالاتی که آخر هر فصل وجود دارد دقت کنید و خود را با بررسی این سوالات بیازمایید. اضافه بر آن به دو صفحه اول هر بخش که خلاصه ‌ای از مطالب فصل مربوطه هست دقت کنید تا اطلاعات اساسی و نخست را درمورد هر فصل یاد بگیرید.

     

    _ مسابقه پرسش و پاسخ با یک دوست یا اعضای خانواده سرعت یادگیری را افزایش می ‌دهد
    از مادر، برادر، پدر و خواهر یا یک دوست صمیمی بخواهید به تعدادی از سوالات شما خیلی سریع پاسخ دهد. لیستی از مطالبی که شما را درگیر کرده و نمی ‌توانید آن‌ها را به دلیل بسپارید تهیه کنید و در قالب سوال آن‌ ها را از اطرافیان بپرسید و بخواهید خیلی سریع به سوال‌ تان پاسخ دهند. تکرار پرسش و پاسخ باعث می ‌شود آن‌ ها ملکه ذهن شوند. اضافه بر آن مسابقه پرسش و پاسخ کمک می‌ کند تا نقاط ضعف موجود را جبران کنید.

     

    تهیه یک فهرست برای بررسی سریع، همه ی نکات درسی، مطالب حفظی، تاریخ‌های مهم و معادلات پیچیده را روی یک ورق کاغذ بنویسید. این فهرست را گذشته از آزمون و صبح روز بعد مطالعه کنید.هیچ چیز بدتر از آن نیست که شب گذشته از آزمون به اندازه کافی نخوابیده باشید. ممکن هست وسوسه شوید و همه ی شب را بیدار بمانید

     

    و خود را برای امتحان آماده کنید اما هنگامی که زمان امتحان فرامی‌رسد قادر نخواهید بود همۀ اطلاعاتی را که یاد گرفته‌اید به دلیل بیاورید. مغز در این حالت فقط برای بیدار ماندن تلاش می‌کند. مطالعات نشان می دهد نخوابیدن در شب امتحان عملکرد حافظه را نابود کرده و به شدت پایین می ‌آورد.

     

    -نگاهی کوتاه به فهرست مرور؛
    سعی کنید صبح روز امتحان حدود ۴۵- ۳۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید. نگاهی کوتاه به فهرست مرور و فلش‌کارت بیندازید. زمانی که منتظر هستید تا جلسه آزمون شروع شود، صفحات مرور را کنار بگذارید.

     

     نکته‌ های خوب برای مطالعه و یادگیری مطالب مهم
    _ آرام باشید، ممکن هست کمی سخت باشد ولی کافی هست یک نفس عمیق بکشید. سعی کنید افکارتان را متمرکز کنید. یک مکان خوب و ‌آرام برای مطالعه پیدا کنید. تختخواب و مبل راحتی گزینه خوبی نیستند. دراز کشیدن روی تختخواب یا مبل راحتی به این معنی هست که شانس خود را برای موفقیت در آزمون فردا به خطر می ‌اندازید.

     

    _ کتاب ‌های درسی و یادداشت ‌هایتان را باز کنید و از ابتدا شروع کنید روی جزییات کوچک عمده تمرکز نکنید. به مطالب مهم و برجسته که احتمال می ‌دهید در آزمون فردا از آن ‌ها سوال مطرح شود، تمرکز کنید.

     

    _ اطلاعات مهم را در کاغذهای کوچک یادداشت بنویسید و با صدای بلند بخوانید. این فرآیند به مغز و قدرت یادگیری کمک می‌ کند.

     

    _ فلش‌ کارت درست کنید. تهیه فلش کارت روش خوبی هست تا خود را بیازمایید. فلش کارت کمک می‌کند تا اطلاعات را پردازش کنید. نکات مهم را در فلش کارت ‌ها مرتب نوشته و با صدای بلند بخوانید.

     

    _ اطلاعات و نکات را در راه مدرسه در ذهن مرور کنید. هرگز گذشته از شروع آزمون سراغ جزوات و کتاب ‌های درسی نروید. این کار اشتباه بزرگی هست و اعتماد به نفس را کاهش می ‌دهد.

     

    _ سعی کنید مطالبی را که می خوانید درک کنید. با این کار هیچ مشکلی برای به دلیل آوردن آن ‌ها سر جلسه امتحان نخواهید داشت. به دلیل داشته باشید فرار از درس ‌های تلنبار شده به راحتی ممکن نیست. شاید تلنبار کردن برای یک درس عمده کار نادرستی نباشد اما این موضوع برای همۀ درس ‌ها به ویژه درس ‌های با حجم سنگین صدق نمی‌ کند.

     

    صبحانه کامل
    قطعاً صبحانه کامل معده درد یا دل درد را از شما دور می‌کند. گذشته از آزمون آب کافی بنوشید. دقت کنید اگر نمی ‌توانید بیدار بمانید قهوه بنوشید اما اگر احساس می ‌کنید قهوه شما را خیلی عصبی و مضطرب می‌کند سعی کنید برای این ‌که بیدار بمانید و خواب‌ آلودگی سراغ ‌تان نیاید، مقداری ورزش کنید.

     

    نوشیدنی ‌های انرژی ‌زا اضافه بر این‌ که سلامتی را به خطر می ‌اندازند باعث افزایش استرس و اضطراب می ‌شوند پس هرگز شب گذشته از آزمون از این نوشیدنی‌ ها بهره گیری نکنید.تصور کنید شب گذشته از امتحان هست و می ‌خواهید برای روز بعد خود را آماده کنید. پیشنهادات زیر را دنبال کنید.

     

    شب گذشته از امتحان
    _ یادداشت‌ برداری کنید
    اگر زمان کوتاهی برای مطالعه جهت آزمون روز بعد دارید، یادداشت ‌برداری کنید. گرچه مهارت یادداشت‌ برداری خیلی مهم هست تا بیشترین بهره را شب گذشته از امتحان ببرید. اگر معلم گذشته از امتحان یک جلسه مرور گذاشت حتماً در آن شرکت کنید. معلم ‌ها در جلسات مرور نکات ریز و مهم که برای امتحان ضروری میباشند را یادآوری می ‌کنند.

     

    یادداشت‌ های سر کلاس را جدی بگیرید به طور منظم سر کلاس حاضر شوید و یادداشت ‌برداری کنید. چنانچه یادداشت ‌برداری نکردید، یادداشت ‌های همکلاسی ‌هایتان را کپی ‌برداری کنید.

     

    _ نکات سر کلاس و یادداشت‌ ها گنج قابل دسترس میباشند
    مفاهیم، تعاریف و معادلات مهم را در کارت ‌های سه در پنج سانتی متری بنویسید و آلبوم ‌ای خوب از فلش کارت ‌های دستی تهیه کنید. عمل بازنویسی به یادگیری و حفظ مطالب کمک می ‌کند. اگر یادگیری بصری شما خوب هست پس این عمل قطعاً کمک خواهد کرد.

     

    _ اگر یادگیری شنوایی خوبی دارید به این معنی که با شنیدن، مطالب را یاد می ‌گیرید، کلماتی را که در فلش‌کارت‌ ها نوشته ‌اید بلند بخوانید

     

    شاید در ابتدا تصور کنید این بازنویسی در فلش کارت‌ ها به درد نمی خورد اما اگر قصد دارید اطلاعات مهم را یاد بگیرید، بسیار خوب هست. یادگیری معادلات و مسائل کاربردی و عملی از طریق تکرار، عمل مفیدی نیست.

     

    _ نکات کلیدی را شناسایی کنید
    اولین صفحه از هر فصل اغلب نکات کلیدی که هدف اصلی درس هست را شامل میشود، این صفحات را حتماً نگاه کنید.

     

    _ خود را بیازمایید
    اگر معلم‌تان مشابه سوال داده آن را حل کنید. برای سوالات زمان زیادی صرف نکنید اگر پاسخ سوالی را نمی ‌دانید از فلش ‌کارت کمک بگیرید. ممکن هست به بازخوانی مجدد فلش‌کارت ‌ها نیاز داشته باشید. بعضی از استراتژی ‌های حفظ را یاد بگیرید. سعی کنید با بهره گیری از گیره، یادداشت‌ ها و فلش‌کارت‌ ها را آویزان کنید. برقرار کردن رابطه تصویری با اطلاعات نتیجه خوبی خواهد داد.

     

    _ مطالعه را با مهم ترین اطلاعات درسی شروع کنید
    ابتدا مفاهیم کلی را یاد بگیرید و درمورد یادگیری جزییات نگران نباشید زیرا هدف یادگیری ایده ‌های اصلی در زمان کوتاه هست.

     

    _ حافظه، اطلاعاتی را که شما در شروع و پایان مطالعه، یاد گرفته‌ اید بهتر از موضوعاتی که در وسط مطالعه یاد گرفته ‌اید، به دلیل می ‌سپارد.

     

    _ با مطالعه هرروز، مفاهیم به مدت طولانی در حافظه بلندمدت باقی می‌ ماند اما اگر وضعیتی پیش آمده و مطالعه را به لحظات پایانی موکول کرده ‌اید مفاهیم در حافظه کوتاه مدت باقی می‌ ماند و زود فراموش می ‌شوند. پس سعی کنید مفاهیم را درک کنید.

     

    _ به یک موسیقی آرام بخش مثل موسیقی کلاسیک با صدای کم گوش کنید
    موسیقی بعضی از خستگی ‌های مطالعه را کم می‌کند. هرگز بعد از زمانی که معمولاً میخوابید مطالعه نکنید در بعدازظهر یا ساعات نخست عصر مطالعه کنید. اگر فرد سحرخیزی هستید مطالعه اوایل صبح نتیجه خوبی خواهد داشت.

     

    _ نگرش مثبت و برنامه ریزی برای مطالعه راهی به سوی موفقیت هست. برنامه‌ ریزی زمان انجام کار را برای فرد برجسته و مهم می ‌کند.

     

    _ هنگامی که تلاش می ‌کنید درس تاریخ را حفظ کنید اسامی و سایر اطلاعات حقیقی را در ذهن بسپارید. اگرچه این عمل مقداری طول می ‌کشد اما روش بازنویسی و تکرار و تلاوت مؤثر هست. در مورد مسائل ریاضی و علم معادلات به مسائلی که معلم سرکلاس تاکید کرده، دقت کنید. در این جا تکنیک یادداشت‌ برداری به کمک خواهد آمد.

     

    قسمت دوم : روز امتحان
    پس صبحانه روز آزمون را فراموش نکنید. کمی زود بیدار شوید، صبحانه کامل بخورید و حداقل یک ساعت زودتر گذشته از امتحان در جلسه حاضر شوید از این‌که تنها از کربوهیدرات ‌ها بهره گیری کنید، بپرهیزید. حداقل ۱۰ دقیقه گذشته از آزمون سریع یادداشت ‌ها و فهرست مرور را مرور کنید تا مغزتان به‌ صورت خودکار مفاهیم را تنظیم کند.

     

    مطالعات جدید نشان می ‌دهد افرادی که خیلی پریشان و مضطرب میباشند مطالعه گروهی مثل شکستن طلسم برای این فاجعه عمل می ‌کند. مطالعه با یک گروه از همکلاسی‌ ها کمک می‌کند تا آرامش و تمرکز را حفظ کرده و وقت کمتری را تلف کنید.

    • جوش صورت را با روش های طبیعی رفع کنید
  • تازه ترین ها
  • پربیننده های هفته
  • پربیننده های ماه